toepassing van het leerplan op de klassite
Leerplantitel:
OVSG Middelbare Graad Deeltijds Kunstonderwijs,
Studierichting Beeldende Kunst
21.11.2002
Leerplannummer:
21dc-BV-MG
· kleur herkennen en gebruiken als:
- beeldend element: contrast,
materie, samenstelling, …- esthetisch element: harmonische
kleuren, kleursystemen, decoratieve aanwending, …- expressief element: gevoelswaarde,
expressiviteit, duiding, indruk, …- symbolisch element: religieus,
magisch, conventioneel, …- psychologisch element, …;
Ik ben zeker dat de les illusies hiervoor
zeer interessant zal zijn.
· de creatieve verbeelding
ontwikkelen:
- constructief tekenen, oplossen van
perspectivische problemen;Hierbij word de les Perspectieven
gebruikt.
Gedeeltelijk:
• tekenen naar diverse onderwerpen: - fauna en flora, mens en omgeving, interieur, landschap, architectuur, machine(s)(onderdelen) al dan niet als exponenten van industrie, groepen van voorwerpen (al dan niet met samenhang);
Om perspectief aan te leren is
architectuur zeer interessant wegens de geometrische en gemakkelijk naar
abstracte vormen te herleiden onderwerpen. Ook word de mens en zijn omgeving
geintegreerd via de kunstenaar M.C. Escher.
De klassite die ik heb opgesteld
heeft als bedoeling om na de praktijklessen verder in te gaan op de leerstof.
Ook zijn er aanvullende oefeningen te vinden die in opeenvolgende lessen kunnen
gebruikt worden als voorbereidende schets. Ook in de klas zelf kan die worden
ingezet als referentie en als tool om voorbereidende schetsen op te baseren.
Hierbij verwijs ik naar de
ICT-diamant door de leerlingen zelfstandig te laten leren met behulp van de
oefeningen die er te vinden zijn. Ook laten
die het ze toe om te oefenen. De
bijgeleverde links zorgen voor de mogelijkheid om te zoeken, verwerken en bewaren
van informatie.
De tools die ik gebruik zijn moovly
en educaplay. Moovly zorgt ervoor dat het perspectief veel visueler word vertoond.
Zo word verduidelijkt over welke perspectieflijnen het gaat in de les en hoe ze
die herkennen. Ook worden de perspectiefpunten aangeduid.
Educaplay zorgt ervoor dat de
theoretische grondslag gemakkelijk en speels word aangeleerd. Wat anders droge
kost zou zijn is nu veel compacter en staat ook toe om de voortgang van mijn
studenten te volgen.
Bronnenlijst:
Rowanblom, 2014-2015, Wat is het verschil tussen waarnemen en observeren, laatst geraadpleegd op 26 december 2015, van
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/125237-wat-is-het-verschil-tussen-waarnemen-en-observeren.html
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/125237-wat-is-het-verschil-tussen-waarnemen-en-observeren.html
Sofian Bouazzaoui, 2014, Zintuiglijke Waarneming, laatst geraadpleegd op 26 december 2015, van
DC Injury Clinic, 2014, Homunculus Man, gedownload op 2 december 2015, van
Annotated Perspective, z.d., Annotated Perspective, gedownload op 12 december 2015, laatst geraadpleegd op 26 december 2015, van
Josh Cann, 2014-2015, Three-Point-Perspective, gedownload op 12 december 2015, van
Imagebase, z.d., New York City Street, gedownload op 12 december 2015, van
Michael Gerrity, 2011, Manhattan's Westside Getting New $520 Million Mixed-Use Residential Development, gedownload op 12 december 2015, van
The Small Wonder, 2011-2015, Tall Building, gedownload op 12 december 2015, van
Prosults Studio, z.d., Fotografie A-Z, laatst geraadpleegd op 26 december 2015, van
Mackenzie Anne, z.d., Zonder Titel, gedownload op 19 december 2015, van
Dick Termes, z.d., 6-Point-Perspective, laatst geraadpleegd op 26 december 2015, van
HDWallpapers, z.d., Reflection of the casino monte carlo france, gedownload op 19 december 2015, van
Azebron, 2015, Escher-esque, gedownload op 19 december 2015, van
Geen opmerkingen:
Een reactie posten